Τα τελευταία χρόνια ζούμε πρωτόγνωρες συνθήκες και δύσκολες οικονομικά καταστάσεις, τόσο λόγω της υγειονομικής κρίσης, εξ’ αιτίας της πανδημίας του Covid-19, όσο και της ενεργειακής κρίσης, εξ’ αιτίας του πολέμου στην Ουκρανία, καθώς κι άλλων παραγόντων.

Συνθήκες που έχουν επηρεάσει τόσο τη συμπεριφορά των καταναλωτών σε πολλές αγορές, όσο και κυρίως τις επιχειρήσεις. Αρκετοί κλάδοι είδαν τα τελευταία χρόνια και συνεχίζουν ακόμη να βλέπουν, μείωση στους τζίρους των εταιρειών, χαμηλή ρευστότητα, μειωμένα έσοδα, υψηλά λειτουργικά κόστη. Έτσι, αρκετές επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να σταματήσουν τη δραστηριότητά τους, ενώ πολλές ήταν εκείνες που προχώρησαν σε μείωση των δαπανών τους και κάποιες σε αυξήσεις στους τιμοκαταλόγους τους, προκειμένου να μπορέσουν να ανταποκριθούν στα αυξημένα λειτουργικά έξοδα.

Αλλά και οι καταναλωτές αναγκάστηκαν να αλλάξουν συμπεριφορά και να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, προκειμένου να μπορέσουν να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες. Πλέον, αναζητούν οικονομικότερα προϊόντα, επιλέγουν χαμηλότερης ποιότητας είδη, αγοράζουν μικρότερες ποσότητες, ψάχνουν για προσφορές και ειδικές παροχές, χρησιμοποιούν περισσότερο το διαδίκτυο για να αναζητήσουν brands κι εταιρείες, ελέγχουν κι αξιολογούν σε βάθος κάθε επιχείρηση και βέβαια, επικεντρώνονται στην αγορά των πλέον βασικών κι απαραίτητων αγαθών.

Το να διερωτάστε εάν μπορείτε να λειτουργήσετε την επιχείρησή σας χωρίς προβολή και διαφήμιση, είναι σαν να ρωτάτε εάν μπορείτε δίχως νέους πελάτες, δίχως περισσότερα έσοδα, δίχως ικανοποιητικό μερίδιο αγοράς.

Παρ’ όλα αυτά, λόγω αυξημένου άγχους και ψυχολογικής πίεσης, πολλοί καταναλωτές θα αναζητήσουν brands και υπηρεσίες ή προϊόντα που εμπιστεύονται και με τα οποία έχουν αναπτύξει συναισθηματικούς δεσμούς, καθώς με αυτόν τον τρόπο, εκτονώνονται κι αισθάνονται καλύτερα.

Γίνεται λοιπόν σαφές πως με τη μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών και κατ’ επέκταση τη μειωμένη κινητικότητα της αγοράς, οι επιχειρήσεις αναγκάζονται να μειώσουν τις δαπάνες τους. Είναι όμως, η απόφαση να μειωθεί η επένδυση στο marketing και τη διαφήμιση, σωστή; Το να μην ακούγεται μια επιχείρηση σε περίοδο ύφεσης είναι η καταλληλότερη επιλογή για μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα κι ανάπτυξη;

Ειδικά, για μια μικρή επιχείρηση με χαμηλή αναγνωρισιμότητα και αδύναμη φήμη, το να σταματήσει την προβολή και διαφήμισή της είναι μια λανθασμένη επιχειρηματική απόφαση. Σε αντίθεση με τα μεγάλα και ισχυρά brands, που διαθέτουν μεγαλύτερη αντοχή και δυναμική, λόγω υψηλού μεριδίου φωνής στην αγορά, μια μικρή επιχείρηση δεν θα καταφέρει να αποκομίσει υψηλότερα κέρδη, όταν η οικονομία αποκατασταθεί.

Περικόπτοντας τα έξοδα marketing και διαφήμισης, δεν αποτελεί μόνο μια κοντόφθαλμη επιχειρηματική προσέγγιση, αλλά μπορεί πραγματικά να κάνει κακό στην επιχείρησή σας. Ειδικά, σε κορεσμένους κλάδους με υψηλό ανταγωνισμό και πλήθος εταιρειών να προσφέρουν τα ίδια με τα δικά σας προϊόντα ή υπηρεσίες, είναι σημαντικό να παραμείνετε στο μυαλό των καταναλωτών, να σας βλέπουν και να σας ακούν οι δυνητικοί πελάτες σας, ώστε να μην χάσετε μερίδιο αγοράς. Και τη μακροπρόθεσμη ζημιά από μια μείωση του μεριδίου αγοράς, δεν μπορεί να την εξισορροπήσει μια προσωρινή αύξηση ρευστότητας, λόγω περικοπής της δαπάνης για marketing και διαφήμιση.

Αντιθέτως, η καταλληλότερη στιγμή για να αναδείξετε τυχόν ανταγωνιστικά σας πλεονεκτήματα, να ξεχωρίσετε και να τραβήξετε την προσοχή των πελατών σας είναι σε μια τέτοια περίοδο. Μάλιστα, τα οφέλη θα είναι πολλαπλάσια, ισχυροποιώντας τη θέση σας και τη μάρκα σας, μέσω ενεργειών marketing, τη στιγμή που οι ανταγωνιστές σας θα σταματήσουν κάθε προσπάθεια προβολής.

Με άλλα λόγια, το να διερωτάστε εάν μπορείτε να λειτουργήσετε την επιχείρησή σας χωρίς προβολή και διαφήμιση, είναι σαν να ρωτάτε εάν μπορείτε δίχως νέους πελάτες, δίχως περισσότερα έσοδα, δίχως ικανοποιητικό μερίδιο αγοράς.

Αυτό που χρειάζεται δεν είναι να διακόψετε τελείως κάθε ενέργεια marketing, αλλά να τροποποιήσετε τη στρατηγική σας, ώστε να προσεγγίσετε πιο αποτελεσματικά και πιο αποδοτικά τα κοινά που σας ενδιαφέρουν. Κι αυτό γιατί απλά η προβολή της επιχείρησής σας δεν είναι μόνο επιθυμητή, είναι απαραίτητη. Ακόμη και σε δύσκολες οικονομικά εποχές, το marketing μπορεί να σας εξασφαλίσει ή και να σας αυξήσει τις πωλήσεις.

Έστω και με μειωμένο διαθέσιμο προϋπολογισμό προβολής και διαφήμισης, υπάρχουν στρατηγικές τις οποίες μπορείτε να εφαρμόσετε, προκειμένου να μην ‘εξαφανιστεί’ η επιχείρησή σας από την αγορά και να διατηρήσει τέτοια θέση, εικόνα και ‘φωνή’, ώστε όταν οι συνθήκες βελτιωθούν οι καταναλωτές να σας θυμούνται και να επιλέξουν εσάς για την κάλυψη των αναγκών τους:

  • Επικοινωνώντας στην αγορά έναν ευρύτερο σκοπό που επιδιώκετε, πέρα από καθαρά κέρδη
  • Ενισχύοντας την πιστότητα των καταναλωτών με το brand σας
  • Προσφέροντας μεγαλύτερη αξία στους πελάτες μέσω των προϊόντων ή υπηρεσιών σας
  • Βελτιώνοντας την εξυπηρέτηση και παρέχοντας κίνητρα ή ειδικές προσφορές
  • Αναδεικνύοντας περισσότερο τα οφέλη κι όχι τόσο τα χαρακτηριστικά των προϊόντων σας
  • Παρουσιάζοντας λύσεις στις ιδιαίτερες συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι πελάτες σας και προσφέροντας οικονομικά συμφέρουσες επιλογές για όσους δυσκολεύονται
  • Θέτοντας συγκεκριμένους στόχους marketing, για ενίσχυση μεριδίου αγοράς ή ‘φωνής’ ή για σύνδεση του κοινού με το brand σας
  • Επενδύοντας περισσότερο σε νέους, δημιουργικούς κι ενδιαφέροντες τρόπους επικοινωνίας, παρά σε αυξημένη δαπάνη προβολής στα Μέσα
  • Επιλέγοντας εργαλεία ψηφιακού marketing, όπως τα social media, τις μηχανές αναζήτησης (Search Engine Marketing), το content ή performance marketing, για μεγαλύτερη απόδοση και καλύτερη αποτελεσματικότητα, λόγω της δυνατότητας εξαγωγής άμεσων και μετρήσιμων στοιχείων

Σε περιόδους οικονομικής αβεβαιότητας και μείωσης εξόδων, αυτό που έχει σημασία για την επιχείρησή σας είναι η θετική φήμη, η εμπιστοσύνη και η υψηλή αναγνωρισιμότητα, για αυτό το λόγο και η στρατηγική σας θα πρέπει να εξυπηρετεί αυτούς τους στόχους έτσι ώστε, όταν τα πράγματα καλυτερέψουν να βρίσκεστε στο μυαλό των καταναλωτών ως πρώτη επιλογή. Με μια φράση “όταν οι εποχές είναι καλές, θα ήταν καλό να διαφημίζεστε, αλλά όταν οι εποχές είναι άσχημες, πρέπει να διαφημίζεστε”!

Ακόμη και η ελάχιστη επένδυση στο marketing και τη διαφήμιση είναι σε κάθε περίπτωση καλύτερη, από τη μηδενική επένδυση. Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας Nielsen, όσα brands σταματούν την προβολή τους, αναμένεται να έχουν μείωση μακροπρόθεσμων εσόδων κατά 2%, κάθε τρίμηνο, ενώ θα χρειαστούν περίπου 3 έως 5 χρόνια προκειμένου να ανακτήσουν τη φήμη και την αναγνωρισιμότητα που είχαν πριν διακόψουν κάθε ενέργεια marketing.

Ειδικά, σε περιόδους ύφεσης, όπου οι καταναλωτές με δυσκολία αγοράζουν υπηρεσίες και προϊόντα, οι επιχειρήσεις εκείνες που δείχνουν ότι προσφέρουν επιπλέον αξία στους πελάτες τους, επικοινωνούν μαζί τους, εμπνέουν εμπιστοσύνη κι αξιοπιστία, τους καθησυχάζουν και συναλλάσσονται μαζί τους με ειλικρινή, ηθικό και αυθεντικό τρόπο, διατηρούν συνεχή και συνεπή παρουσία στην αγορά, αυτές θα επιβιώσουν μακροπρόθεσμα και μάλιστα, θα αναπτυχθούν.

Μην ξεχνάτε πως σε τέτοιες συνθήκες, όπου πολλά brands περικόπτουν τις δαπάνες προβολής και μειώνεται η διαφημιστική επένδυση συνολικά στα Μέσα, είναι ιδιαίτερα συμφέρον για μικρές επιχειρήσεις με χαμηλούς προϋπολογισμούς να επιλέξουν μια τέτοια εποχή για να προβληθούν, αφού το σύστημα χρέωσης λειτουργεί με βάση τη ζήτηση.

Στην OPEN UP Communications διαθέτουμε την απαραίτητη τεχνογνωσία και εξειδίκευση, ώστε να σας προτείνουμε ευέλικτους κι ελκυστικούς τρόπους διαφήμισης της επιχείρησής σας, επιλέγοντας τον κατάλληλο συνδυασμό καναλιών, μέσων κι εργαλείων κι επικοινωνώντας δημιουργικά μηνύματα, προκειμένου να προσεγγίσετε πιο αποτελεσματικά τα κοινά που σας ενδιαφέρουν και να ενισχύσετε την αναγνωρισιμότητά σας, επιτυγχάνοντας αυξημένη απόδοση των χρημάτων σας κι εγγυημένα μελλοντικά έσοδα.

Επικοινωνήστε μαζί μας για να συζητήσουμε από κοντά τις ανάγκες σας και να δημιουργήσουμε ένα πλάνο επικοινωνίας και δημοσιότητας που θα τοποθετήσει την επιχείρηση και τα προϊόντα σας πρώτα στο μυαλό του καταναλωτή.



Επισκεφθείτε τη σελίδα μας στο Facebook και βρείτε ενδιαφέρουσες λύσεις και προτάσεις για την επιχείρησή σας.